Ściana dla ilustratora, Gwendolina Urbanowicz-Jarzębowicz
15 lipca do 04 września
Ściana dla ilustratora, Gwendolina Urbanowicz
Wstęp wolny, 1 piętro
Gwendolina Urbanowicz Jarzębowicz względnie Gwen Skądinąd urodziła się 4 maja 1988 roku na Manhattanie. Jest córką znakomitego, zarazem jednego z najbardziej kontrowersyjnych malarzy współczesnych, Andrzeja Urbanowicza i cenionej poetki oraz eseistki Urszuli M. Benki.
Wiedzę o sztuce i kulturze pobierała od wczesnego dzieciństwa w Nowym Jorku a następnie Katowicach i Wrocławiu: kolejne mieszkania były swoistymi salonami sztuk pięknych i dyskusji zarówno o zjawiskach niszowych, jak wiodących nurtach światowych (niekoniecznie jeszcze znanych – poza ogólnikami) w Polsce. Technik plastycznych uczył ją ojciec, a następnie profesorowie Waldemar Szmatuła i Mieczysław Zdanowicz w swoich pracowniach na wrocławskiej ASP, gdzie pracowała matka Gwen. Uczyła się też rzeźby i rysunku w Domu Kultury na Sępolnie a potem w liceum ALA. Ostatnim etapem edukacji było uczestnictwo w zajęciach grup studenckich na ASP jako wolny słuchacz, oraz wolny słuchacz wykładów z filozofii kultury, jakie prowadziła Urszula M. Benka.
Prace Gwen Skądinąd zauważono od razu: kwartalnik „Metafora” zamieścił obszerny esej Zbigniewa Kresowatego na temat jej przestrzennych, pełnych tajemniczej symboliki obiektów; pisał o nich też „Waw” przy okazji aukcji na rzecz wsparcia talentów, jaka odbyła się w Holiday Inn (tylko praca Gwen została tam zakupiona). Kolekcję tych figur na pograniczu oniryzmu i sacrum zakupiła poetka Ewa Sonnenberg.
Do innego rodzaju należą „domki”: różnej wielkości odtwarzane czarowne chatki alchemików i wiedźm, elfów i smoków. Ta seria prac pokazywana była w warszawskiej Aptece Sztuki, a we Wrocławiu w Klubie Muzyki i Literatury oraz w Bibliotece Publicznej przy Bulwarze Ikara. Ściągała tłumy oglądających.
I wreszcie rysunki oraz obrazy, które są wykorzystywane jako ilustracje książek. Obraz zakupiony przez poetę i augustianina z Krakowa, Piotra Lamprechta, zdobi okładkę wydanej w Miniaturze z inicjatywy Uniwersytetu Olsztyńskiego antologię poezji kobiet Maghrebu. Rysunki komputerowe ozdobiły II wydanie próz Urszuli Benki, a seria „kosmiczna” jej tomik „Księżyc się pokłócił z jajkiem”, co z wielką estymą odnotował „Format Literacki”, przedłużenie wspaniałego magazynu artystycznego „Format”.
Najnowsza seria „muzyczna” będzie ilustrować poezje w wydawnictwie Miniatura.